برای خدمات کشاورزی، باغبانی با ما تماس بگیرین

نحوه کود دهی باغچه و بهترین زمان کوددهی باغچه حیاط منزل

نحوه کود دهی باغچه
4/5 - (14 امتیاز)

نحوه کود دهی باغچه و بهترین زمان کوددهی باغچه حیاط منزل و خانه شمارا به در خواست کاربران عزیز در دپارتمان کود دهی مهندسین مشاوره کشاورزی برای شما شرح می دهیم تا بتوانید روش کودهی باغچه، بهترین زمان برای کود دهی باغچه را برای شما توضیح دهیم.

نحوه کود دهی باغچه

گیاهان برای رشد باید نور، رطوبت و مواد مغذی داشته باشند. خورشید نور را فراهم می کند. رطوبت از بارندگی یا آبیاری حاصل می شود. مواد مغذی از کودها، کمپوست یا کود به دست می آیند.

اگر گیاهان به خوبی رشد نمی کنند، کود دادن به آنها تنها در صورتی کمک می کند که کمبود مواد مغذی علت مشکل باشد. گیاهانی که در خاک هایی با زهکشی ضعیف، در سایه بیش از حد، یا در رقابت با ریشه درختان رشد می کنند، به کود پاسخ نمی دهند.

دها یا آلی یا معدنی

کودها یا آلی یا معدنی هستند. نمونه هایی از کودهای آلی شامل کود دامی (طیور، گاو یا اسب)، پودر استخوان، پنبه دانه یا سایر مواد طبیعی است. کودهای معدنی محصولاتی هستند که توسط انسان ساخته شده است. آنها معمولاً محتوای مواد مغذی بالاتری دارند.

خرید کود باغچه

سه عدد روی ظروف کود، آنالیز کود است (شکل 1). آنها به ترتیب نشان دهنده درصد نیتروژن، فسفر و پتاسیم در کود هستند.

این ارقام همیشه به یک ترتیب فهرست می شوند. بنابراین، یک کیسه 100 پوندی کود 10-20-10 حاوی 10 پوند نیتروژن، 20 پوند فسفر و 10 پوند پتاسیم است. این در مجموع معادل 40 پوند مواد مغذی است. بقیه کود، یا 60 پوند در این مثال، یک حامل یا پرکننده مانند ماسه، پرلیت یا پوسته برنج است. کود کامل کودی است که شامل هر سه عنصر باشد.

همه قسمت های گیاه برای رشد به نیتروژن نیاز دارند – ریشه، برگ، ساقه، گل و میوه. نیتروژن به گیاهان رنگ سبز می دهد و برای تشکیل پروتئین لازم است. کمبود نیتروژن باعث زرد شدن برگ های پایینی و سبز شدن کل گیاه می شود. از طرف دیگر نیتروژن زیاد باعث مرگ گیاهان می شود.

فسفر برای تقسیم سلولی و کمک به تشکیل ریشه، گل و میوه مورد نیاز است. کمبود فسفر باعث توقف رشد و گلدهی و باردهی ضعیف می شود.

گیاهان برای بسیاری از فرآیندهای شیمیایی که به آنها امکان زندگی و رشد را می دهد به پتاسیم نیاز دارند. کمبود پتاسیم به طرق مختلف خود را نشان می دهد، اما کاهش رشد و زرد شدن برگ های پایینی علائم رایج در بسیاری از گیاهان است.

هنگام خرید کود، هزینه هر پوند ماده مغذی (ها) را در نظر بگیرید. به طور کلی، کودهای با آنالیز بالاتر و ظروف بزرگتر هزینه کمتری دارند. به عنوان مثال، یک کیسه 50 پوندی 10-20-10 ممکن است بیش از یک کیسه 50 پوندی کود 5-10-5 قیمت نداشته باشد، اما کیسه 10-20-10 حاوی دو برابر مواد مغذی است.

کیسه کود
شکل 1. این کیسه حاوی 13 درصد نیتروژن، 13 درصد فسفر و 13 درصد پتاسیم (یا پتاس) است.

انتخاب کود باغچه در حیاط خانه

بیشتر باغبانان باید از کود کامل با فسفر دو برابر نیتروژن یا پتاسیم استفاده کنند. یک مثال می تواند 10-20-10 یا 12-24-12 باشد. این کودها معمولاً به راحتی یافت می شوند.

برخی از خاک ها حاوی پتاسیم کافی برای رشد خوب گیاه هستند و به مقدار بیشتری نیاز ندارند. اما از آنجایی که مقدار کمی پتاسیم به گیاهان آسیب نمی رساند، معمولاً بهتر است از کود کامل استفاده شود.

از کودهای چمن در باغچه ها استفاده نکنید. آنها حاوی نیتروژن بیش از حد هستند و بسیاری از آنها دارای مواد شیمیایی برای کنترل علف های هرز چمن هستند که می تواند به سبزیجات آسیب برساند یا از بین ببرد.

خاک هایی با pH کمتر از 5.7 به آهک نیاز دارند. آهک کلسیم را به خاک اضافه می کند و اسیدیته آن را کاهش می دهد و pH را تا حد قابل قبولی بالا می برد.

استفاده از کود باغچه در حیاط منزل

باغبانان باید هر 2 سال یکبار خاک خود را آزمایش کنند. این امر به ویژه برای باغبانان تازه کار که با گیاهان در حال رشد آشنایی ندارند بسیار مهم است. آزمایش خاک به وضوح سطوح مواد مغذی در خاک را نشان می دهد و مقادیر هر ماده غذایی را برای افزودن توصیه می کند.

برای جمع آوری نمونه خاک، زمانی را انتخاب کنید که خاک مرطوب باشد اما خیس نباشد. حدود 4 تا 6 اینچ را حفر کنید و یک مشت خاک بردارید. این کار را در چندین مکان مختلف در باغ انجام دهید. هر مشت خاک را در ظرف بزرگی بریزید و مخلوط کنید. از این مخلوط، حدود ½ پیمانه خاک برای نمونه بردارید (شکل 2).

نمونه
شکل 2. نمونه هایی از خاک از چندین منطقه باغ گرفته و آنها را با هم مخلوط کنید.

 

خاک را می توان در اواسط زمستان آزمایش کرد تا برای کاشت بهاره آماده شود. برای آزمایشگاه خاک کشاورزی کلیک کنید..

از کود زیاد استفاده نکنید. این می تواند گیاهان را از بین ببرد. اگر از کودهای آلی مانند کود دامی استفاده می کنید، آن را به طور یکنواخت روی باغ پخش کنید و در خاک بکارید.

روش های مصرف کود

کودها به چهار روش اعمال می شوند: پخش قبل از کاشت. مقدار مناسب کود به طور مساوی روی باغ پخش می شود و قبل از ایجاد ردیف ها با خاک تا عمق 3 تا 4 اینچ مخلوط می شود. این روش کمترین احتمال آسیب به گیاه را دارد و معمولاً برای باغبانان خانگی بهترین است.

برنامه های باند یا ردیف. کود قبل از کاشت به صورت نواری در کنار ردیف اعمال می شود (شکل 4). با استفاده از این روش باید مراقب باشید که از تماس ریشه با نوار کود جلوگیری کنید که می تواند گیاهان را از بین ببرد.

راه حل استارت. این فقط در پیوندهایی مانند گوجه فرنگی، فلفل، بادمجان و کلم استفاده می شود. 2 قاشق غذاخوری کود باغی را در 1 گالن آب مخلوط کنید و خوب هم بزنید. 1 فنجان از مخلوط را در سوراخ بریزید و بگذارید قبل از پیوند خیس بخورد.

کاربرد
شکل 4. کاربرد باند یا ردیفی کود.

کاربرد برای گیاهان در حال رشد یا پانسمان جانبی. این امر به ویژه در خاک های شنی یا زمانی که بارندگی زیاد بوده و ممکن است مواد مغذی را از خاک خارج کرده باشد مفید است. کود در کناره های ردیف ها پاشیده می شود و در خاک آبیاری می شود (شکل 5). معمولاً حدود ½ فنجان کود باغی برای هر 10 فوت ردیف کافی است. مقدار و زمان کود مورد نیاز با توجه به نوع سبزی کاشته شده متفاوت است. ساید پانسمان باعث افزایش عملکرد بیشتر سبزیجات می شود.

بهترین زمان کود دهی به باغچه

استفاده از کود در فصل نامناسب می تواند باعث انفجارهای جدید شود که می تواند در برابر هوای سرد تسلیم شود. به همین دلیل، برنامه ریزی مصرف کود برای هر نوع گیاه یک ابزار موثر است. ب

زمان کود دادن به گیاهان کودها حاوی بلوک های ساختمانی برای تولید برگی و میوه، تشکیل شکوفه و سلامت ریشه و گیاه هستند. در خاک های فقیر، درمان برای تقویت بنیه گیاه ضروری است. استفاده از کود ممکن است از طریق خاک شویی، فرمول دانه ای با زمان رهاسازی، دانه ها یا محلول پاشی باشد. هر روشی که برای شما بهتر عمل کند، زمان از سال برای کود دهی اطلاعات بسیار مهمی است. هر گیاه کمی متفاوت است، اما یک قانون کلی برای اکثر گیاهان وجود دارد.

قانون چتر برای مصرف سالیانه کود

قانون چتر برای مصرف سالیانه کود، استفاده از کود در اوایل بهار است. این امر باعث رشد برگ و تولید گل و سپس میوه می شود. در برخی از مناطق، اوایل بهار ممکن است همچنان غافلگیرکننده یخ زدگی دیرهنگام یا حتی برف باشد، که می تواند به رشد جدید ناشی از کود دهی آسیب برساند. در این مناطق، بهتر است تا تاریخ آخرین یخبندان خود صبر کنید تا از آسیب به رشد جوان جلوگیری کنید.

زمان کود دهی

کود زمانی بیشترین تاثیر را دارد که روی گیاهان در اوج چرخه رشد استفاده شود. این زمانی است که گیاه پس از خروج از مرحله خواب زمستانی در حال برگ‌ریزی برای گونه‌های برگ‌ریز، گلدهی یا رشد جدید است.

زمانی از سال برای کود دهی بیشتر گیاهان بهار است. سایر زمان‌های کاربرد کود گیاهان در گلدان‌های سرپوشیده ممکن است هر ماه برای اکثر گونه‌ها با یک غذای گیاهی مایع کوددهی شوند. این فقط در بهار، تابستان و پاییز است. گیاهان کود دهی را در زمستان معلق کنید، زیرا آنها به طور فعال رشد نمی کنند.

گیاهان فضای باز، مانند سبزیجات، از فرمول های ملایم یا کودهای آهسته رهش در طول فصل بهره می برند. آهسته رهش به تدریج گیاهان را برای ماه ها تغذیه می کند. تغذیه سبزیجات در تمام فصل رشد باعث افزایش رشد و بهره وری می شود. به عنوان یک قاعده، از کود دادن به گیاهان جدید تا زمان استقرار خودداری کنید. می تواند باعث افزایش رشد شود که گیاه را ضعیف و ساق پا می کند.

کود دهی گیاهان
شکل 5. کود را در کناره های ردیف بپاشید و آن را در خاک آبیاری کنید.

مقدار کود دهی باغچه چقدر است

مقدار کود دهی باغچه چقدر است؟ زمان‌های مصرف کود روی خود کود درج شده است برای مشاوره می توانید با ما تماس بگیرید. پیروی از روش کاربرد و نرخ توصیه شده توسط سازنده بسیار مهم است.

فصل کوددهی باغچه

نحوه استفاده از کود تخمین زده می شود که 1.5 کیلوگرم نیتروژن در هر 1000 93 متر مربع برای رشد خوب در گیاهان چوبی کافی است. این تعداد ممکن است برای برخی از گیاهان زینتی به نصف این نرخ تعدیل شود. گیاهان چند ساله تنها از0.5 کیلوگرم نیتروژن در هر93 متر مربعبهره می برند.

زمان از روز برای کوددهی نیز مهم است. برای مثال، اگر به طور مکرر از سبزیجات استفاده می کنید، در خنک ترین قسمت روز استفاده کنید. برای خوشه های گیاهی و فرمول های دانه ای، بهترین زمان از روز برای کوددهی زمانی است که در حال آبیاری هستید تا مواد مغذی شروع به تجزیه شدن کنند و به ریشه گیاه برسند. این همچنین از سوختگی ریشه جلوگیری می کند. در هر کاربرد کود، ایده خوبی است که به طور کامل آبیاری شود تا غذای گیاه به جایی برسد که بیشترین فایده را دارد.

از کود بیش از حد خودداری کنید و ترجیحاً آزمایش خاک انجام دهید تا ببینید باغ شما در چه مواد مغذی کمبود دارد. کوددهی بیش از حد می تواند به همان اندازه بد باشد که کود ندادن و آزمایش خاک می تواند نشان دهد که در صورت وجود چه چیزی برای برداشت پربار و گیاهی قوی لازم است. 

آزمایشگاه ژئوتکنیک خاک در اصفهان

منبع:

gardeningknowhow.com/garden-how-to/soil-fertilizers/best-times-to-apply-fertilizer.htm

بهترین کود مایع برای باغچه

  • کود دهی باغچه,
  • زمان کود دهی باغچه,
  • نحوه کوددهی باغچه,
  • فصل کوددهی باغچه,
  • بهترین زمان کود دهی به باغچه,
  • کوددهی به باغچه,
  • کود دهی باغچه ای,
  • کود دهی باغچه اطفال,
  • کود دهی باغچه ارگانیک بیز,
  • کود دهی باغچه پاییزه,
  • کود دهی باغچه تزیینی,
  • کود دهی باغچه تقویتی,
  • کود دهی باغچه چقدر است,
  • کود دهی باغچه حیاط خانه,
  • کود دهی باغچه خانگی,
  • کود دهی باغچه در منزل,
  • کود دهی باغچه در حیاط,
  • کود دهی باغچه سبزی,
  • کود دهی باغچه شیمیایی,
  • کود دهی باغچه صنعتی,
نحوه کود دهی باغچه به چه صورت است؟

نحوه کود دهی باغچه و بهترین زمان کوددهی باغچه حیاط منزل و خانه شمارا به در خواست کاربران عزیز در دپارتمان کود دهی مهندسین مشاوره کشاورزی برای شما شرح می دهیم.

بهترین زمان و فصل کوددهی باغچه؟

کود زمانی بیشترین تاثیر را دارد که روی گیاهان در اوج چرخه رشد استفاده شود. این زمانی است که گیاه پس از خروج از مرحله خواب زمستانی در حال برگ‌ریزی برای گونه‌های برگ‌ریز، گلدهی یا رشد جدید است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *