برای خدمات کشاورزی، باغبانی با ما تماس بگیرین

نحوه کوددهی درخت سیب

نحوه کوددهی درخت سیب
4.7/5 - (3 امتیاز)

نحوه کوددهی درخت سیب را به درخواست شما همراهان عزیز در این مقاله از گروه مهندسین مشاور کشاورزی لیداک برای شما شرح می دهیم.

نحوه کوددهی درخت سیب

درختان سیبی که برای تولید میوه کشت می شوند انرژی زیادی مصرف می کنند. هرس سالانه و کود دهی درختان سیب برای کمک به درخت کمک می کند تا انرژی خود را روی تولید محصولی پربار متمرکز کند. در حالی که درختان سیب مصرف کننده متوسطی از اکثر مواد مغذی هستند، از پتاسیم و کلسیم زیادی استفاده می کنند. بنابراین، اینها باید هر سال هنگام تغذیه درخت سیب اعمال شوند، اما در مورد سایر مواد مغذی چطور؟ برای اطلاع از نحوه کود دهی درختان سیب به ادامه مطلب مراجعه کنید.

برنامه کوددهی درخت سیب

همانطور که گفته شد، این احتمال وجود دارد که یک درخت سیب سالانه به هر دو تغذیه کلسیم و پتاسیم نیاز داشته باشد، اما برای اینکه مطمئن شوید درخت شما به چه مواد مغذی دیگری نیاز دارد، باید آزمایش خاک انجام دهید. آزمایش خاک تنها راه برای تعیین واقعاً نوع کود برای سیب است. به طور کلی، همه درختان میوه در pH خاک بین 6.0-6.5 رشد می کنند.

اگر فقط یک نهال سیب می کارید، ادامه دهید و کمی پودر استخوان یا یک کود اولیه مخلوط با آب اضافه کنید. پس از سه هفته، درخت سیب را با پخش 226 گرم  از 10-10-10 در دایره  46-61 سانتی متر  از تنه کود دهید.

روش کود دهی درختان سیب

قبل از کود دادن به درختان سیب، بتغ خود را واکاوی نمایید. درختان بالغ دارای سیستم ریشه ای بزرگی هستند که می تواند 1 ½ برابر قطر تاج پوشش به سمت خارج گسترش یابد و می تواند  1 متر عمق داشته باشد. این ریشه‌های عمیق آب را جذب می‌کنند و مواد مغذی اضافی را برای سال متوالی ذخیره می‌کنند، اما ریشه‌های تغذیه‌کننده کوچک‌تری نیز وجود دارند که در قسمت بالایی خاک قرار دارند و اکثر مواد مغذی را جذب می‌کنند.

کود برای سیب باید به طور یکنواخت روی سطح پخش شود، یک قدم دور از تنه شروع شود و به خوبی فراتر از خط چکه گسترش یابد. بهترین زمان برای کود دهی درخت سیب پاییز است که برگها ریزش کرده اند. اگر درختان سیب را با 10-10-10 کود دهی می کنید، آن را به میزان یک پوند در هر 5 سانتی متر) قطر تنه با اندازه گیری  30 سانتی متر  از سطح زمین پخش کنید. حداکثر مقدار استفاده از 10-10-10 2  1.13 کیلوگرم  در سال است.

از طرف دیگر، می توانید یک نوار 15 سانتی متری  نیترات کلسیم را با خط چکه به میزان 311.8 گرم  در هر 5 سانتی متر قطر تنه به همراه 226 گرم پخش کنید. در هر تنه  5 سانتی متر  قطر سولفات پتاس منیزیا. از  793.7 گرم  نیترات کلسیم یا 566.9 گرم سولفات پتاس-منیزیا (sul-po-mag) تجاوز نکنید.

درختان جوان سیب، از 1 تا 3 سالگی، باید حدود  30.4 سانتی متر  یا بیشتر در سال رشد کنند. اگر اینطور نیست، کود (10-10-10) را در سال دوم و سوم 50 درصد افزایش دهید. درختانی که 4 سال یا بزرگتر هستند ممکن است بسته به رشدشان نیاز به نیتروژن داشته باشند یا نداشته باشند، بنابراین اگر کمتر از  15 سانتی متر  رشد کردند، از نرخ بالا پیروی کنید، اما اگر بیش از یک فوت رشد کردند، از سول استفاده کنید. پو ماگ و بور در صورت نیاز. نه 10-10-10 یا نیترات کلسیم!

کمبود بور درخت سیب

کمبود بور در بین درختان سیب رایج است. اگر متوجه لکه‌های قهوه‌ای و چوب پنبه‌ای در داخل سیب یا مرگ جوانه‌ها در انتهای شاخه شدید، ممکن است کمبود بور داشته باشید. یک راه حل آسان، استفاده از بوراکس هر 3-4 سال به مقدار 226.7 گرم  برای هر درخت با اندازه کامل است.

کمبود کلسیم

کمبود کلسیم باعث نرم شدن سیب ها می شود که به سرعت فاسد می شوند. آهک را به عنوان پیشگیرانه به مقدار  9-2 کیلوگرم  در هر  9.29 متر مربع بمالید. pH خاک را بررسی کنید تا ببینید آیا این ضروری است یا خیر، و پس از استفاده، مطمئن شوید که از 6.5 تا 7.0 بالاتر نمی رود.

پتاسیم

پتاسیم اندازه و رنگ میوه را بهبود می بخشد و از آسیب سرمازدگی در بهار محافظت می کند. برای کاربرد معمولی،  90.7 گرم  پتاسیم در هر 9.29 متر مربع  در سال استفاده کنید. کمبود پتاسیم منجر به پیچ خوردگی برگ و قهوه ای شدن برگ های مسن تر و میوه های کم رنگ تر از معمولی می شود. در صورت مشاهده علائم کمبود، بین  136 تا 181 گرم  پتاسیم در هر  9.29 متر مربع  مصرف کنید.

بهترین زمان کوددهی درخت سیب
بهترین زمان کوددهی درخت سیب

هر سال یک نمونه خاک بگیرید تا رژیم تغذیه درخت سیب خود را اصلاح کنید. دفتر ترویج محلی شما می تواند به شما در تفسیر داده ها کمک کند و افزودنی ها یا تفریق ها را از برنامه کود دهی خود توصیه کند.

نیتروژن و پتاسیم برای رشد برگ، گلدهی و تشکیل میوه بسیار مهم هستند، در حالی که فسفر برای توسعه یک سیستم ریشه قوی به ویژه در مراحل اولیه رشد گیاه ضروری است. کلسیم، منیزیم، منگنز، روی و بور نیز برای مراحل مختلف رشد جوانه، گلدهی و باردهی مهم هستند و هرگونه کمبود آن بر تعداد، کیفیت و سلامت عمومی درخت تأثیر منفی خواهد داشت.

به عنوان یک قانون کلی، درختان میوه دار بالغ نسبت به درختان جوانی که وارد دوره باردهی خود نشده اند به کوددهی بیشتری نیاز دارند. متوسط ​​درخت سیب بالغ به  270 گرم  نیتروژن در سال، در حالی که متوسط ​​میوه های جوان بدون بارور فقط 0.15 پوند نیاز دارد. (68 گرم) نیتروژن در سال. این نرخ ها برای درختان با ارتفاع استاندارد است، بنابراین نیاز درختان کوتوله معمولاً 40٪ کاهش می یابد.

روش‌های کشاورزی معاصر سیب نشان می‌دهد که یک بار در سال (در تابستان – جولای، آگوست) باید حداقل 100 برگ از درختان سیب خود جمع‌آوری کنیم و آنها را برای تجزیه و تحلیل دقیق مواد مغذی به آزمایشگاه بفرستیم. اگر متوجه شدیم که برگ متوسط ​​دارای مقداری کمبود مواد مغذی است (برخی عناصر شیمیایی مهم کمتر از استانداردهای قابل قبول هستند)، می‌توانیم با افزودن عنصر مناسب، به عنوان مثال یک مکمل کلسیم، از طریق خاک یا محلول پاشی، مداخله کنیم و مشکلات غذایی را اصلاح کنیم.

سطوح نرمال مهم ترین ماده مغذی در زیر ذکر شده است:

  • N: 2٪ – 2.4٪
  • P: 0.1٪ – 0.3٪
  • K: 1.1٪ و بالاتر
  • Ca: 1٪ و بالاتر
  • Mg: 0.25٪ و بالاتر

بهترین زمان کوددهی درخت سیب

بهترین زمان برای کوددهی درخت سیب فصل پاییز است که برگها ریزش کرده اند. پس زمان کود دهی به درخت سیب پاییر می باشد.

فصل کوددهی درخت سیب

فصل کوددهی درخت سیب یا موقع کوددهی درخت سیب پاییز می باشد.

 

منابع:  wikifarmer – gardeningknowhow

 

  • کوددهی درخت سیب
  • کود دهی درختان سیب در پاییز
  • برنامه کوددهی درخت سیب
  • جدول کوددهی درخت سیب
  • نحوه کوددهی درخت سیب
  • روش کوددهی درخت سیب
  • کوددهی پاییزه درخت سیب
    کود دهی به درخت سیب
  • بهترین زمان کود دهی درخت سیب
  • زمان کود دهی به درخت سیب
  • کود دهی به درختان سیب
  • زمان کود دهی درخت سیب
  • زمان مناسب کوددهی درخت سیب
  • فصل کوددهی درخت سیب
  • موقع کوددهی درخت سیب

 

دستورالعمل کوددهی درخت سیب چگونه است؟

دستورالعمل کوددهی درخت سیب را در این مقاله برای شما شرح دادیم که برا اساس این استاندارد بتوانین یک کشت بسیار خوب داشته باشین.

زمان کوددهی درخت سیب؟

در این مقاله بهترین زمان کوددهی درخت سیب با دقیق ترین اطلاعات برای شما گرد آوری شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *